Support Me Here ^_^

Monday, March 11, 2013

Haram Ke Tak Haram Ni?

Assalamu'alaikum, Salam Sejahtera

Kita sebagai penganut agama Islam seringkali dimomokkan dengan bahan dalam makanan dengan kod (E-). Katanya bahan yang berkod E ada unsur-unsur atau ada mengandungi bahan daripada haiwan atau babi. Saya pun sama. Penah satu masa keliru. Adakah semua bahan yang bermula dengan kod E semua ada mengandungi bahan daripada babi atau haiwan atau serangga?


BIAR BETUL?!!


Perkara yang lebih menambahkan kekeliruan saya bila semak bungkusan, ada cop JAKIM. Hai... takkan la Jakim suka-suka hati je bagi lesen halal kan? Tak pun, takkan la syarikat pengeluar ni letak cop tanpa pengesahan. Berani sungguh letak tanpa pengesahan. Nanti kene saman nak bayar macam mana? Habis lingkup, produk pun orang tak beli dah.
Mesti ada penjelasan kan?

 
 
Dah la kebanyakannya memang junkfood kegemaran -__-"
Ya yaaa..... memang junkfood tak elok untuk kesihatan. Tapi memang tak boleh lari dari benda-benda camni.... Bukan junkfood je, bahan masakan seharian pun tak terlepas jugak.

Untuk maklumat yang lebih lanjut, boleh la view entry cik Aleen Mohamad ni. Dia ada buat entry pasal ni. Tak larat pulak saya nak research panjang-panjang.

http://aleenmohamad.blogspot.com/2010/11/keropok-rota-haram-sebab-ada-kod-e110.html

0 menconteng:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...