Support Me Here ^_^

Sunday, June 12, 2011

Koktel Susu De Nata

Koktel Susu de Nata
(suke hati je bagi nama)

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Ini entri setelah menyepi lebih kurang dua minggu. Magnet benda lain lagi kuat dari magnet laptop ni. Bile balik rumah, macam ni la jadinya. Haishh.... maaf maaf...

Jadi, saya nak share sejenis minuman ni. Saya tau bende ni biasa je. Tapi tak kisah la kan. Hehe... Disebabkan ade setengah botol susu segar dalam fridge tu dah nak expired, saya buat la koktel ni. Nak minum macam tu je, muak la pulak. Macam mana nak buat? Tersangat-sangat la mudah. Budak-budak tadika pun boleh buat. Tapi kene ada pengawasan orang dewasa ok. ^_^

Bahan-bahan :

Susu segar
Nata de coco (mangga)
Buah-buahan (ikut suka)
Ais kiub

Cara-cara :

Buah-buahan dipotong ikut suka korang. Tak kisah la buah ape yang korang nak masukkan, janji boleh makan. Potong kecil-kecil lebih mudah kan. Campurkan semua buah-buahan yang telah dipotong kecil dengan susu segar dan nata de coco. Untuk buah-buahan, saya cuma tambah buah oren dalam koktel tu sebab bahan kat rumah terhad. Gambar kat atas tu saya guna nata de coco perisa mangga, tapi korang boleh la pilih ikut suka korang. Pastikan campur sekali air nata de coco tu ok untuk dapatkan rasa manisnye. Kuantiti susu, nata de coco dan buah-buahan pun ikut suka korang la.  Ehh... dah macam "koktel suka hati" je. Akhir sekali letakkan ais kiub. Minum sejuk-sejuk memang best!

Air ni untuk penggemar susu. Sape yang tak suka susu, boleh juga cuba. Tapi biasanya, sape tak suka susu, diorang tak berapa suka. Cubalah, tekak saya kata sedap. Hehee

2 menconteng:

Cikgu Q-RatU aiNi said...

sedaap kak..saya dah try..hehe..^_*

k.h.a.l.i.l.a said...

@Cikgu Q-RatU aiNi
try dah ke? hehe... bestkan ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...