Support Me Here ^_^

Monday, February 27, 2012

Allah Akan Ganti Balik Yang Hilang


(LINK)

Hai semua ^_^. Apa khabar hari ni? Sedih ke happy? Ohh... ade yang sedih Lisa dah kawin dengan Yusri. Alhamdulillah, tumpang gembira. Moga Lisa dan Yusri kekal bahagia ^_^. Tak kisah la sedih ke happy ke, kena bersyukur jugak. Sebab apa kena syukur kalau sedih? Syukurlah sebab Allah masih bagi peluang korang rasa perasaan macam tu. Buatnya Allah jadikan korang tak berperasaan, haaaaa..... susah pulak nanti. Orang buat kelakar, korang blur. Orang tengah menangis teresak-esak pun korang blur. Orang ragut beg korang pun, korang blur. Silelah... ambillah beg saya ni... jangan malu-malu encik peragut.

Habis semua......... duit, kad kredit, kad bank, IC, handphone, lipstick, bedak compact, buku hutang, hilang sekelip mata. Mesti masa tu tak tentu arah. Jantung berdegup macam nak tercabut keluar je. Nak call orang tak boleh, nak balik tak dapat. Mau histeria kat situ jugak. Kalau masih boleh tenang alhamdulillah. Tapi sapa tak gelabah kalau kena ragut macam tu kan?

Selalunya kita akan sedih bila kehilangan sesuatu yang menjadi milik kita asalnya. Habis perah otak fikir kenapa benda tu hilang, macam mana la boleh hilang, kenapa... kenapa... kenapaaaaaa....!! Lepas tu mula la keluar perkataan 'kalau', 'kalau' dan 'kalau' lagi. 

"Kalau aku pakai beg silang, mesti peragut tu tak dapat ragut beg aku."

"Kalau aku tak keluar hari ni, mesti beg aku tak kena ragut."

"Kalau aku keluar lambat 30 saat tadi, mesti makcik kat depan tu yang kena, bukan aku."

Ehem ehem..... tak baik cakap begitu. Macam menyalahkan takdir. Dah tertulis perjalanan hidup kita macam tu hari tu, dah nasib kurang baik hari tu. Sedih memang sedih, tipu la kalau sikit pun tak terkilan. Tapi jangan sampai menyalahkan takdir. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Nikmat yang Allah bagi sementara je, cuma pinjaman. Bila-bila masa dia boleh tarik balik. Mungkin dia tarik nikmat yang ni, tapi yakinlah akan ada nikmat lain yang Allah beri walaupun bukan nikmat yang sama.

Hubungan sesama manusia?

Hmm.... ni selalu berlaku. Mungkin diri kita, mungkin keluarga kita, mungkin kawan-kawan kita atau sesiapa saja. Adalah tidak normal ye wahai korang sekiranya tak ada perasaan kepada manusia berlainan jantina. Perkara biasa kalau "tersuka" kepada seseorang asalkan bukan yang sama jantina. Kalau nasib baik, tak bertepuk sebelah tangan. Kalau nasib tak baik, main tepuk-tepuk angin sebelah tangan je la.

Tak kisah la cinta tak berbalas atau hubungan putus di tengah highway. Memang sedih kalau cinta putus tengah jalan atau tak berbalas. Lagi sedih kalau suka dalam diam. Dia tak tau pun kita suka dia. Tiba-tiba dia datang cerita pasal orang lain. Maklumlah, kita BFF dia.

(LINK)

Tak apa..... semua tu liku-liku kehidupan. Kalau yang berani, boleh luahkan perasaan. Tak kisahlah lelaki atau perempuan. Yang penting kita dah luahkan apa yang kita rasa, dia terima atau tidak.................... kena sedia terima sebarang kemungkinan. 

Jangan sedih kalau kena reject. Percayalah, Allah akan ganti yang lain. Mungkin yang lebih baik. Walaupun tak sempurna seperti yang diangan-angankan, pastinya itu yang terbaik buat kita. Jangan terlalu memikirkan kesempurnaan. Nanti kalau silap sikit, mula nak melenting. Jangan terlalu memilih yang ada rupa sekacak-kacaknya, secantik-cantiknya, nanti kalau dah berkedut sana sini, lemak membiak sana sini, mula nak rasa jemu.


Cinta manusia, datang dan pergi.
Cinta Allah, kekal abadi.
^_^



p/s : Jika "kegembiraan" ini pergi meninggalkanmu, akan ada "kegembiraan" lain yang menantimu. Semuanya nikmat yang Allah berikan. Bersyukurlah.... ^_^

...............................................................................................

Support me HERE
TQ ^_^

12 menconteng:

DanieL AdiE said...

Sesungguhnya, ALLAH itu tidak kejam tetapi Maha Pemurah lagi Maha mengasihani....

Nice entry khalila...

Cik Aya said...

kasih sayang Allah itu mendhului dr kemurkaanNya

Cik Lyeen said...

jgn risau org baik mcm kak lila akn sntiasa disygi....btul..Allah akn seniasa ada utk kita..:)

Cik Nurul said...

semua orang diciptakan berpasangan..InsyaAllah, ade jodoh tu, cuma cepat or lambat je.. ^^

Aishah Jahirah said...

Allah akan ganti yang lebih baik dan paling terbaik untuk yang hilang tu.insyaallah....:)

Lizzie Yasmin said...

Takdir telah tertulis kita tukang cantik kan dia jer..

misz_eyza said...

Allah lebih mengetahui sesuatu yang dirancang untuk hambaNya...

laskar pelangi said...

InsyaAllah dipermudahkan segalanya:)

CekbOlat-bOlat said...

ngaaa mkcik tu kne pkai beg silang laaa..

Cikgu Ma said...

adik saya penah kena ragut..tambah sakit, masa tu dia baru jerr beli hp screen kalerrr...zaman dulu kala katakan...habis lesap

Mohammad Abu Bakar Kamal said...

Betul3x.. setiap nikmat yg ditarik balik oleh Allah pasti diganti dgn nikmat lain yg lebih baik.. sesungguhnya Allah lebih mengetahui & Dia lah pemberi nikmat..

Koding said...

Allah maha kuasa untuk mengadakan dan mentiadakan sesuatu...

Jemput ke blog Koding….

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...