Support Me Here ^_^

Wednesday, January 11, 2012

Main-main Buat Baju ^_^



Hai semua ^_^. Apa khabar? Lama tak jumpa kat pondok bisu ni. Ye la, blog saya takde lagu. Korang play la lagu apa-apa. Meriah sket. Hehe... Dah lama tak muncul, macam chipsmore dah ni, hari ni nak cerita apa? Korang nak cerita apa?

Saya nak cerita pasal baju. Baju? Sale? Haaaaa...... cepat, cepat! Banyak SALE sekarang ni. Lagi-lagi dah nak dekat Tahun Baru Cina. Memang berlambak-lambak SALE. Saya? Gari poket la. Kewangan nipis sekarang. Biasa la. Awal tahun kan. Hehe...

Eh, bukan nak cerita pasal SALE baju-baju tu semua. Saya nak cerita pasal baju handmade ni. Handmade ke homemade? Ahhh.... mane-mane lah. Saya selalu berangan nak hasilkan baju sendiri, dress sendiri, telekung sendiri, macam-macamlah sendiri. Tapi kekangan masa, material, bahan, alatan, selalu jadi penghalang. Ini mengakibatkan impian itu selalu terhalang. Eh... macam iklan ni apesal?

Sebelum ni saya pernah buat baju sepasang. Tu pun sebab tersedak aura terdesak. Nak taknak, redah je la. Ingat senang nak cari tukang jahit yang boleh siapkan baju dalam masa seminggu? Sebab tak jumpa la saya paksa jugak diri ni menjahit. Nasib baik boleh pakai. Huhu...

Cuti hari tu, kepala otak ni gatal lagi nak mengerjakan mesin jahit lama kat rumat tu. Mesin jahit pakai kaki tu. Lama la kan. Sape ade lagi mesin jahit lama kat rumah dia? Hehe.... jangan buang, ade sentimental value taw. Saya lagi suka mesin jahit lama daripada mesin jahit elektrik. Bila guna mesin jahit lama, jiwa rasa tenang je.....ecehh. Boleh excercise kaki sekali kan kannn... Tapi bila guna mesin jahit elektrik, jiwa jadi berdebar-debar plak. Mungkin tak biasa kut. Hehee...

Satu hari tu, saya ajak ayah pegi pekan. Eh, saya yang nak ikut die keluar. Sementara dia beli barang kat kedai lain, saya pegi masuk kedai kain. Cari punya cari, akhirnya saya beli kain chiffon warna biru kehijauan. Pilihan tak banyak sebab saya nak beli kain kosong. Ambil je la mana-mana sebab 1st time nak cuba.


Material dan bahan yang saya guna. Kain tu saya dah potong dan jahit tepi. Ada renda. Haishhh..... dan macam nak buat hantaran kahwin. Huhuu... Ribbon warna senada, tapi akhirnya ribbon tu guna sikit je.


Jahit punya jahit. Main jarum, benang dan sebagainya lagi....... akhirnya jadi la macam gambar kat atas ni. Jahitan tak cukup kemas lagi. Lagi-lagi bahagian leher tu. Nampak tak? Huhu... Yes, memang simple je. 1st try, buat simple-simple je la dan memang saya nak buat simple je. Lagi simple, lagi senang nak jahit. Berapa kali nak ulang 'simple' ni. Kene pimple baru tau. Hehe..

Mula-mula bahagian bahu dengan leher tu nak buat jahit tepi halus/gulung je. Renda tu pulak nak letak bahagian lain. Tapi disebabkan ade kesilapan teknikal, kena buat lain pulak... Huhuu. Ohhh.... maaflah, memang sengaja saya buat takda lengan sebab nak pakai dengan inner puff. Sian inner tu, takde baju boleh pakai dengan die. Kalau baju berlengan tak sesuai pakai dengan inner puff.


Saya dah pakai pun baju ni. Macam ni lah rupanya bila dipakai. Yes, memang lain rasanya bila keluar pakai baju buat sendiri biarpun tak secantik baju orang lain. ^_^. Tapi lain kali kalau saya buat lagi, taknak letak renda macam tu lagi kat baju. Sebab....... macam tak best je. Hehe..


p/s : Adik (Syakirah) berkata, "Kakak, dari tepi macam 'maid' je?".................... Grrr..... macam 'maid'? Penat kakak jahit, kamu kate macam 'maid' -_-"...

19 menconteng:

laskar pelangi said...

waaaa...bestnye wat baju sendiri..pastu pakai lakk..bangga uollssss..ngeee:)

cik violet said...

cantikla..simple but nice :)

aReLaN said...

wow...tak sangka lak cik khalila kita leh jahit baju sndri.very nice

NN said...

wahh... cantik2... simple lagi ok kan... nanti buatkan satu untuk ain

Amalina Azlan said...

simple dan comel :)

Oppa Kudin Nz said...

cantik juga tu. nice2 =)

Fifieyqa said...

dah pandai menjahit ni tak lama lagi boleh la kawen..ehehe...

Rtp Farra Arisha said...

hebat, punya bakat menjahit. who knows somedays in your future, you could run your own business dalam dunia penjahitan. dan pabila totally sukses suatu hari nanti, you ever had the chance untuk buka kilang menjahit perhaps....hehehe.

dya nasir said...

blh lh ajar dya jahit..dya dri dulu nk blaja jahit..

iAmCekbolat said...

simple ! cntik sgt =)

Unknown said...

pandainye khalila jahet. nice one.

maid yang tomey maksud adek khalila tuh.

tehee~ :P

Fiq Fikri said...

wahhh tak sangka khalila pandai menjahit huhuh terkejut tgok dri kain yg tak berjahit sudah mnejdi sepasang bju yg berender2 huhuhu
hebat la eheh

Unknown said...

waaa
lpas ni boleh buat produk sendiri ni..
nice work:)

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

salam dik. rajinnye menjahit. =)

zizidiazora said...

simple but nice..setuju.
kata orang tua2 dulu2...
anak dara ni....
mula2 kena belajar masak
kemudian belajar menjahit
kalau dua2 tu dh lulus
barulah boleh............??????
hahaha......

FarhanahAdzlan said...

saya reti jahit lencana sekolah je..Nanti sis jadi sifu saya la untuk buat baju camni=)

Woofer Storm said...

pandainya dia..

#untunglah bakal suami^^

Alia Azmi ◕‿◕ said...

cantiklahhh!
nanti bolehlah ambil tempahan, lalala ~

khalila ishak said...

@laskar pelangi
hehee... baju cuba2 je ni pelangi. nasib baik boleh pkai. terkecik sket tu sbenarnye. huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...