Support Me Here ^_^

Monday, July 25, 2011

Kalau Nak Yang Baik.......

Assalamu'alaikum & salam sejahtera semua ^_^. Ape kaba korang hari ni? InsyaAllah baik-baik je ye. Pernah tak sekali korang duduk termenung fikirkan apa yang akan jadi pada masa depan korang? Apa kerja korang. Siapa orang-orang yang korang akan jumpe. Kereta ape akan jadi milik korang. Kat mana korang akan tinggal. Macam mana wajah korang bile dah berkedut nanti. Dengan siapa korang akan sehidup semati (ehh.....)... Berapa ramai anak cucu cicit korang ....


Pernah tak?

Saya pernah, bukan sekali, tapi berkali-kali. Haha... kalau hal kerja, InsyaAllah saya dah nampak lorongnya ke mana. InsyaAllah salah satu sekolah rendah di Malaysia ni akan jadi tempat saya cari duit beberapa tahun lagi. Kenapa sekolah rendah? Sebab saya seorang bakal guru (untuk sesiapa yang belum tau). Macam mana anak-anak murid saya pada masa depan, saya pun tak tau. Murid-murid sekolah sekarang tak sama macam dulu.

Saya tak tau siapa yang akan saya jumpa pada masa depan. Seminit selepas ni pun saya tak tau, mungkin ada jiran sebelah datang menjenguk, mungkin juga tak. Cuma saya harap Allah jauhkan saya dari orang-orang yang berniat tak baik. Niat tak baik macam mana? Perompak ke, pencuri ke, peragut ke, penyimbah asid ke, dan sebagainya "pe" lah. Ayah selalu pesan, amalkan baca ayat-ayat ni, insyaAllah diri dilindungi (takde kaitan dengan sihir ke mantera ye). 

Dah 3 perenggan ni, ape kaitan dengan tajuk???

Haa.... ni bab siapa saya akan bersama sehidup semati nanti. Entahlah, saya pun tak tau. Tu semua urusan Allah kan. Kalau saya kata TAK TAK TAK TAK...... mana tau Allah dah tentukan yang tu. Kalau saya kata NAK NAK NAK NAK........ mana tau Allah dah tentukan orang lain untuk dia. Terima je la apa-apa pun. Kalau dah ditakdirkan hidup sendiri sampai tua? Err......................... mungkin peluang untuk berbakti kepada mak ayah kita nanti. Kan? Kan? Kalau salah, sila betulkan saya. Saya selalu dengar / baca orang yang baik untuk orang yang baik. Ade jugak saya dengar, kadang kala Allah beri orang yang baik kepada orang yang kurang baik supaya orang yang baik boleh membimbing orang yang kurang baik tu (ayat macam berbelit kan? harap korang paham. huhu). 

Setiap orang ada kelemahan dan kekurangan kan? Sejahat mana pun seseorang tu, saya percaya dia nak orang yang baik sebagai teman hidup. Siapa yang taknak kan? Ade ke yang taknak? (sekali lagi, kalau salah, sile betulkan saya). Kalau ada, mungkin atas sebab-sebab atau punca-punca tertentu. Sekali lagi, saya selalu dengar, "kalau nak yang baik, kite kene jadi baik dulu". Perbaiki dulu kelemahan diri untuk jadi insan yang lebih baik. Nama tetap sama, rupa tetap sama, sifat yang tak baik kita boleh perbaiki. Saya pun ada kelemahan dan kekurangan. Marilah sama-sama jadi insan yang lebih baik dari sebelumnya ^_^.

"Setiap orang ada kelemahan dan kekurangan diri. Beruntung bagi orang yang menyedari kelemahan dan kekurangan dirinya kerana dia berpeluang memperbaiki kelemahan dan kekurangan itu."


2 menconteng:

Bidadari Syurga said...

bila belajar akak terfikirkan semua tu. tapi bila dah kerja... segalanya berubah kena usaha lebih. so u go for it okey? sempat lagi.... cantikk artikel. akak suka. isinya best,

k.h.a.l.i.l.a said...

@Bidadari Syurga
time kasih. InsyaAllah kak. harap Allah permudahkan segala urusan kite nanti ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...