Support Me Here ^_^

Monday, July 25, 2011

Sayang Banyak Ke Sayang Sikit?

Assalamu'alaikum ~ Salam Sejahtera

~ adik (anan), sepupu (abg faiz & kak ayu), khalila ~

Manusia bukan robot. Robot bukan manusia. Maka, manusia berbeza dengan robot. Manusia ada perasaan, ada akal fikiran, ada kehendak dan kemahuan. Korang macam mana? Of cos la korang ada, sebab saya yakin korang manusia kan. Ke ade robot yang membaca blog saya ni? Huhuu... Tak tau la kalau Jepun dah cipta robot yang boleh layan blog. Seram gak rasanye. Bila robot dah pandai suarakan pendapat, macam mana dengan ketamadunan manusia nanti? (ingat kat Transformers la ni taip-taip pasal robot).

Ok, yang tu manusia yang memang kita semua dah sedia maklum memang mempunyai perasaan. Tapi macam mana dengan manusia robot? "Manusia robot" taw, bukan "robot manusia". Mungkin manusia robot ni manusia yang tiada perasaan. Takde respon apa-apa. Orang sedih, die blur. Sepah buat lawak, die blur. Mak ayah marah pun die blur. Kalau orang blur, die lagi la seribu kali blur. Ade ke ye manusia macam ni? Mungkin ada. Siapa tau kan? Kuasa Allah melebihi daripada apa yang boleh kita bayangkan. Kalau Allah takdirkan begitu, maka jadi la begitu.

Nak cerita pasal manusia ke robot ni?

Kite cerita pasal manusia la ye. Pasal robot saya tak tau sangat. Bumble Bee tau la. Huhuu... Cuba fikir apa perasaan yang boleh korang rasakan dalam diri korang. Marah? Sedih? Gembira? Bahagia? Kecewa? Sayang? Mana satu yang korang tak pernah rasa? Mesti pernah rasa semua kan. Sekurang-kurangnya sekali dalam hidup korang. Lumrah hidup manusia, ada suka, ada duka. Kalau takde semua tu, kurang la makna hidup. Tak merasa suka, tak merasa la kebahagiaan. Tak merasa duka, tak belajarlah dari kesilapan.

Jom kita cerita pasal SAYANG.

Sayang ni kadang-kadang sukar digambarkan. Tu saya la, korang saya tak pasti. Mungkin ada yang nilai sayang tu dari sudut hati nurani yang suci murni bak mutiara berseri selembut hembusan bayu. Mungkin ada juga yang nilai sayang tu dari sudut material sampai contact lens pun ade simbol dollar dan RM. Bila bagi hadiah, sayang-O-meter naik maximum. Bila tak dapat, sayang-O-meter pun duk la kat takat "0". Tapi apa-apa pun perasaan tu kan lumrah hidup manusia.

Sayang ni pun banyak cabangnye. Sayang mak ayah, adik beradik, keluarga. Sayang kawan-kawan. Sayang saudara seagama. Sayangkan tanah tumpah darah. Sayang arnab kat rumah atuk tu. Macam-macam la kalau nak senaraikan semua memang tak habis. Yang muda-muda (remaja) sekarang mesti ramai yang ade teman. Kecik-kecik dah ade makwe. Kecik-kecik dah ade pakwe. Hal boleh ke tak boleh tu, saya tak reti nak komen. Salah komen kang, kene band pulak saya. Huhuu... 

Yang penting, sayang biar berpada. Sayang biar pada yang sepatutnya. Jangan pulak sayang pakwe lebih dari mak ayah. Memang kecik hati la mak ayah macam tu. Belajar dari kesilapan kan. Kadang-kadang kite pun leka. Bila dah sayang seseorang, lupa benda lain, lupa kawan lain, lupa keluarga. Lagi teruk kalau sampai lupa Allah. Harap dijauhi la kan. Sayang biar berpada. Bila dah sayang sepenuh hati (pada yang tidak berhak), bila gaduh (breakup) mula la nak benci benci benci. Mana pegi sayang? (cuba padam benci, nak liquid sekali). Biarlah, cukup sekali. Belajar dari kesilapan. Taknak ingat benda lama sebolehnya. Setiap yang berlaku ada hikmah, kan? Sekali lagi, sayang biar berpada. Tak salah nak sayang sepenuh hati dengan syarat pada yang berhak. Siapa? Keluarga, agama, suami/isteri (ehemmm...) dan lain-lain yang sepatutnya.

Cukup la tu, panjang-panjang ni entah orang baca entah tak. Huhu...

"Sayang sepenuh hati pada yang berhak
Cinta sepenuh hati pada Allah dan Rasul"

p/s : mana-mana yang salah sile betulkan saya.

2 menconteng:

Anonymous said...

saya setuju....!!!

khalila ishak said...

@.faris.
time kasih apit ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...