Support Me Here ^_^

Tuesday, May 24, 2011

Musuh Itu Kadang Kala Perlu


Jam dah pukul 2.38 pagi. Yaaa.... pagi. Pagi buta. Patutnya dah membuta kalau orang-orang biasa. Tapi saya? masih berjaga menghadap muka ke laptop. Lagu Pokok meet Uncle Hussain yang Nubhan nyanyi masa kat Konsert AF tu dah bape kali ulang dah ni. *jatuh cinta*. Hahaa... Jangan salah faham. Haiii mata, bila nak tidur ni? Terbiasa sangat tidur lambat punye pasal la nih. 

Hmm.... Teringat beberapa kisah orang-orang bergaduh, bertelingkah, bertikam lidah, bersilat kata. Gaduh gaduh, lama-lama jadi musuh. Musuh ni apa? Seseorang yang dibenci. Betul ke? Entahlah, mungkin. Pentafsiran sendiri je. Musuh ni merimaskan kan? Betul tak? Apa saja kita buat, semua tak kena. Kita gembira sikit, mula dia nak dengki. Kita bermanis muka, die kata pura-pura baik. Lagi kita diam, lagi die pijak kepala. Macam-macam tohmahan die bagi.

Kalau die setakat mengeji kita mungkin boleh diterima. Tapi kalau sampai rakan-rakan kita, ahli keluarga kita die keji. Macam dah tahap langit ketujuh tahap kebencian die pada kita. Apa saja yang keluar dari mulutnya tentang kita, semua kata kejian. Kalau dengar, telinga ni agaknya sampai boleh cair. Semuanya tentang kekurangan, keburukan dan sebagainya yang negatif. Takde yang baik-baik pun. Kalau kita buat baik pun, die putar balik, pusing balik bagi nampak kita jahat.

Tapi, macam tajuk entri ni. Kadang kala musuh itu perlu. Kerana apa? Andai kata artis, musuh tu perlu untuk populariti? Eh, tak. Bukan tu maksud saya. Bagi saya, kadang kala ok, saya ulang, kadang kala musuh itu perlu. Sebab, hanya dari musuh kita tu kite dengar tentang keburukan kita, kekurangan kita, kesilapan kita. Memang pahit untuk diterima. Kalau saya pun, memang sangat pahit untuk mendengar sesuatu yang kurang enak tentang diri kita. Saya bukan orang yang banyak ilmu. Tapi satu perkara yang saya tahu, Allah takkan mengizinkan sesuatu itu berlaku tanpa ada hikmah disebaliknya. 

Setiap yang ditakdirkan Allah sama ada perkara baik atau musibah adalah nikmat darinya. Allah takkan menguji hamba-Nya dengan perkara yang tak mampu ditanggung oleh mereka. Anggaplah musuh itu merupakan salah satu nikmat dari Allah. Renungkan semula, mengapa musuh itu menjadi musuh kepada kita. Mungkin ada sesuatu yang kita lakukan menyebabkan dia menjadi sedemikian. Ambil semua kata-kata kesat darinya, kata-kata kutukan darinya sebagai perkara yang membina agar kita dapat memperbaiki diri kita sendiri.

Kita punye sahabat. Sahabat yang baik akan menegur kesilapan sahabatnya. Tapi, dalam banyak hal, kadang kala sahabat sendiri tidak sanggup atau tidak berani untuk menegur. Alasan untuk menjaga hati sahabat. Jadi, siapa yang begitu berani menyatakan kesilapan kita? Salah seorang yang ada kekuatan itu adalah musuh kita sendiri.

p/s : Ini cuma pandangan diri sendiri. Sebarang kesilapan kata, mohon dimaafkan. Sebarang pandangan boleh kongsikan. Err... adakah terlalu serius entri ini..... Ok dah, saya tak boleh tidur. ^_^


6 menconteng:

ღKekunangpelangiღ said...

Sabar.. Kalau orang buat jahat dengan kita dan kita pun balas perbuatan jahat, kan kita sama ja golongan orang-orang jahat. Chill lah k. :)

khalila ishak said...

@EpoLღsiKunang2
hehee... betul. time kasih utk nasihat tu. tp jgn risau, entri di atas bukan pasal sy. cume bg pndapat ttg ap yg blaku kt sekeliling je ^_^

nusrah said...

Oh..musuh itu memang perlu..
kadang2 dia yg akan bgtau keburukan yg kte x nampak..huhu

eh??? camne nak buat ad link2 kat komen cam kak ila buat tuh..lame dah nak tnye..

nusrah said...

ahah..
malu la plak kan nak tnye, rse mende simple je nih. tp dah penat dok tenyeh2 kat setting..x jmpe pon

link nama yg kak ila respon bg setiap komen..

cth : @[link nama tuh]
komen bla bla bla bla bla

haaa.link kat atas tuh..eh, pehe ko?? ang ang ang

khalila ishak said...

@nusrah
ehehee... pehe2... nanti kak lilah kasi taw. die kne set kt edit html kalau x salah. nnt kak lilah cari balik, bagi link die okeh

nusrah said...

ahahahhaha...pehe doh
(klate celup...wakaka)

okehh..tenciu2..ngeeeee
jump jump!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...