Support Me Here ^_^

Saturday, December 03, 2011

Letaklah Kepercayaan Walau Sedikit


Hai semua =| . Mood kurang sikit petang ni. Tapi, tak apa. Jangan terpengaruh dengan kekurangan mood saya petang ni. Korang pernah tak rasa yang korang mampu buat sesuatu. Korang yakin dengan kemampuan dan keupayaan yang korang ada. Tapi, bila baru nak mula langkah pertama, kemampuan korang tu diragui.

(LINK)


Encik... saya mampu galas tugas ni.

Tak, tak. Saya tak percaya dengan keupayaan kamu.

Encik, tolonglah. Saya yakin saya boleh.

Saya lebih yakin dengan Si A. Tugas ni biar dia yang ambil.

Ohh... kalau semua orang macam ni, macam mana orang lain nak maju. Macam mana orang lain nak tambah pengalaman yang baru secetek air di dalam piring. Orang yang berjaya adalah orang yang pernah gagal. Orang yang gagal takkan selamanya dia gagal. Sesuatu yang nak dikuasai perlulah dimulakan dengan percubaan dan langkah pertama. Tak cuba tak tahu. Tak mula, mana nak sampai ke akhirnya.

Kejayaan takkan tercapai kalau cuma seorang yang berperanan. Peniaga yang berniaga kat pasar malam tu pun sedikit sebanyak bergantung jugak dekat pembeli yang datang membeli  kat gerai mereka. Kalau tak ramai orang datang beli, surutlah sikit pendapatan mereka. Hidup perlu memberi dan menerima. Give and take. Dalam hal ni, sorang bagi kepercayaan, sorang lagi bagi kejayaan.

Ketidakpercayaan mampu bagi kesan negatif kat seseorang. Percaya tak? Bila saatnya seseorang tu betul-betul semangat dan berkobar-kobar nak buat sesuatu dengan keyakinan dan kemampuan yang dia ada, janganlah sesekali musnahkan keyakinan dirinya. Beri dia ruang untuk dia mencuba. Mungkin ada bakat terpendam dalam diri dia yang tak akan sesiapa sedari selagi dia tak mula mencuba. 

Kalau 4, 5 kali keyakinannya diragui mungkin  tak apa. Tapi kalau dah setiap masa jadi macam tu, sikit-sikit mesti kecewa dan kecil hati kan. Akhirnya mengganggu emosi orang tersebut, hilang keyakinan diri dan rasa diri dia sememangnya teruk dan lemah seperti yang diperkatakan. Lagi parah kalau dia dah tak mahu mencuba lagi. 

Siapa yang nak dipersalahkan? Orang yang taknak beri kepercayaan atau orang yang dah hilang keyakinan diri? Mungkin kita akan cakap, jangan sesekali putus asa. Betul, tak disangkal lagi. Jangan putus asa, biar orang yang tak mahu beri kepercayaan tu terbuka sikit matanya dengan keupayaan orang lain. Orang-orang yang berjaya sekarang ni pun mula dari kosong jugak. Jadi, lapangkan hati, berilah sedikit kepercayaan. InsyaAllah, seseorang itu boleh jadi lebih baik dari apa yang kita boleh bayangkan.


p/s : Seriuskah entry kali ni? Huhuu... entahlah. Semua meluncur laju dari hati dan minda ke jari jemari. ^_^

p/s : Ohh yaa.... cousin saya, Faris Afif ada join satu contest dan dia pertaruhkan potret sorang budak perempuan kecik. Sangat comel. Hehe... Kalau tak keberatan, tolonglah LIKE gambar dia di LINK ni ye. TQ ^_^. Kat sini saya preview sikit gambar budak kecik comel tu.

Tolong LIKE ye kalau sudi ^_^.

15 menconteng:

Rtp Farra Arisha said...

yeah, sometimes we need to be over confident, so that our spirit will keep maintain as usual! hehe.

hazanis said...

tag..jom join contest...^^

http://hazanis.blogspot.com/2011/12/contest-skin-care-health-care-by-qma.html

mujagirl92 said...

muja pun salu alami benda ni,, tapi ingat k,, jangan biarkan benda ni wat kite putus asa k :D

Fuza Marquis said...

just be firm with your instinct (:

Fuza Marquis said...

eh lupa nak inform, i follower baru u yg ke 652.
amboih, banyaknye follower!

Unknown said...

Hehe... sabar yea CIk Khalila... dugaan semua tu hehehehe

Joe_Hans said...

semoga tabah yer...

::khrnmzln:: said...

Hehe..lg xbest kalo kawan sendiri yg tak percayakn kite :)

khalila ishak said...

@Rtp Farra Arisha
thats true farra. bila dah sampai jadi cmni, benda paling penting is self confident ;)

khalila ishak said...

@hazanis
insyaAllah hazanis. ^_^. goodluck too you ;)

khalila ishak said...

@nurmujahidah
betul tu muja. semua ni dugaan hidup. kena yakin dengan diri sendiri. ^_^

khalila ishak said...

@Miss Marquis
betul tu miss. hehe... time kasih banyak follow sini ye. alhamdulillah, trime kasih kat diorang yang sudi follow. ramai blogger lain dh ribu2 dah. huhu

khalila ishak said...

@Azham Vosovic

time kasih azham. insyaAllah sy tgh sabar la ni. hehe... tp masalah saya bukan la sebijik mcm kat atas. lain skit. sy bagi contoh je. huhu

khalila ishak said...

@Joe_Hans
insyaAllah... trime kasih ye. trime kasih jugak sudi dtg sini ;)

khalila ishak said...

@::khrnmzln::

ouch...! yang tu lagi sakit khai. huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...